Historik, tal hållet 1919.
1
Då vi nu i kväll genom en liten ringa fest vilja hedra minnet
av den man, som under mångårigt träget arbete åstadkommit KHF i Stock-
holm och kan kallas dess stiftare är det på sin plats att nämna någ-
ra ord om den förening av vilken denna v år förening fram och med vilk-
den ännu är för bunden ”Das Katholische Gesellenverein” i Tyskland
sedan dess stiftare Adolf Kolping. Detta så mycket mers om vi kunna
fira 40-årsdagen av föreningens stiftande i Stockholm detta år. Adolf
Kolping föddes i Kersten i närheten av Köln på Maria obefl. Avelses
fest 1813 av fattiga föräldrar. Som skomakargesäll lärde den unge
Adolf känna de sociala missförhållandena, som hantverkslärjungar och
gesäller ledo under och de därmed förbundna moraliska farorna. Hans
ädla hjärta fattade en plan att hjälpa. Huru? Han, skomakargesäl-
len skulle bli präst för att på bästa sätt avhjälpa nöden med natur-
liga och övernaturliga medel. Under talrika umbäranden och svårighe-
ter avlade han sina gymnasiestudier. Kämpade sig fram med att under-
visa andra lyckades han slå sig fram. 1845 hade han nått sitt mål och
vigdes till präst. Samma dag läste han sin första mässa och jordfäs-
te sin fader. Med offer började han sitt verk och under offer fort-
satte han det. Nu blev han kaplan i Elberfeld, som vi skulle kunna
kalla föreningens vagga. Ty det var här som tanken mognade och han
uttänkte sitt verk. Han grundade här en ynglingaförening ur vilken
den första hantverksföreningen utvecklade sig 1846. År 1849 blev han
Domvikarie i Köln, som han gjorde till centralpunkten för sin orga-
nisation, som ännu idag där har sitt säte.
1849 kan man säga var föreningen organiserad. Genom otaliga re-
sor, genom skriftställeri och skriveri i tidningar sörjde Kolping
för dess utbredning över Tyskland smat även över Schweiz, Österrike
och Ungern. Vid Kolpings död 4 december 1865 kund man räkna re-
dan 400 hantverkarföreningar, under hans efterföljare generalpreses
Schäffer, död 1901, steg antgalet till 1086 med 80000 medlemmar, ge-
Säller och 120000 mästare.
2
Nu är föreningen utbredd mytterliggare i en hel del länder som
England, Italien, Holland, Amerika, Belgien, Frankrike och Sverige.
Här kan verkligen på Kolpings verk användas bilden av det lilla se-
napskornet av vilket det blivit ett mäktigt träd.
Målet för Kolpings strävande för hantverkarnas fortbildning och
deras höjande i sedlighet och religiöst avseende och förbättrande av
deras sociala villkor. Han ville göra dem till dugliga medlemmar i
kyrka och samhälle. Som ledare av detta verk har Kolping gjort sig
förtjänt av namnet ”Gesellenvater”, ty han var en fader för sina
hantverkare. Han glömde ej därvid deras yrkesutbildning och praktis-
ka utbildning, men religionen och moral voro för honom grundvalar på
vilket detta verk måste byggas, som medel härför gemensam sakraments-
mottagning, religiösa föredrag och praktiskt övande av katolskt from-
hetsliv i processioner, bildstoder m.m. En motvikt helt säkert i Tysk-
land mot socialdemokratien.
En sida av föreningens verksamhet var inrättandet av s.k. Hos-
pitzier / en sorts härbärgen eller hem för vandrande hantverkare /.
Det första hospitziet invigdes i Köln 1853, nu storatat ombyggt 1913.
Sedan dess räknas nu föreningen över 400 sådanan hem. De bilda även
Hem och härd mot ringa ersättning för fast boende hantverkare.
Alla katolska hantverkarföreningar äro förenade i ett förbund
Med säte i Köln under en generalpreses / nuvarande Msgr Schweitzer
har sänt föreningen sitt beklagande med anledning av P. Kieslers död.
Herr Kellner har även sänt honom meddelande av vår nye preses val./.
i de olika biskopsstiften stå föreningarna under en lokalpreses, som
i sin tur lyder under den beträff. Biskopen.
Av några statistiska uppgifter 1913, de sista jag har till mitt
Förfogande, framgår vidare att föreningarna i sina sparkassor, som
Den inrättat för att föra medlemmarna till sparsamhet, hade innestå-
Ende i runt tal 2 miljoner kronor, insatta av 84000 medlemmar och
137000 extra ordinarie medlemmar. Sjuk- och begravningskassorna äro
3
en annan sida av föreningens praktiska verksamhet. Som pressorgan
tjänstgör det lilla Kolpingbladet.
Kolping den den 4 december 1865 i Kön och fann sin grav i den
kyrka vars rektor han blivit, Minoriteskyrkan. 1903 avtäcktes över
honom där under storartade festlighet det monument, som vi finna
avbildat å fotografi över dörren. I festligheterna deltog även p.
Kiesler som representant för Stockholms Katolska Hantverkareföreing.
Det skönaste monumentet över Kolping är dock hans verk, hans före-
ning, som ännu idag är ett tydligt bevis över Kolpings arbete, hans
kärlek till sina hantverkare, hans offerliv för dem. Detta alltså i
grova drag om moderföreningen Der Katolische Gesellenverein.
Nu något närmare om den förening vars medlemmar Ni äro och om
Dr. Kieslers livsverk, ty som sådant kan man väl beteckna KHF i Stock-
holm, ett verk genom vilket hans minne skall länge leva kvar bland
Stockholms katoliker.
Föreningens valspråk, religion och dygd, endräkt och kärlek, ar-
betsamhet och flit, glädje och kärlek har även varit vår förenings
sedan även Dr. Kieslers valspråk och program och kan jag därför läg-
ga det som grund för följande skiss.
Först emellertid några data och fakta över föreningens tillkomst.
och utveckling. Då pastor Kiesler här började sin prästerliga verk-
samhet fanns föga av föreningsliv bland Stockholms katoliker. En fö-
rening ”Amizilia” hade av några orsaker gått omkull. Då sitter pas-
tor Kiesler en afton 1879 med några främmande hantverkare på sitt
och talet faller på föreningar och så på Kolpings verk, som pastor
Kiesler fattade tycke för. Detta blev upphovet till vår förening. Un-
der ytterst små, fattiga villkor växte denna ffärening upp. Ingen an-
nan lokal än pastor Kieslers små rum, inga inkomster än medlemmarnas
avgifter och välvilliga människors bidrag, pastor Kiesler förstod
sig dock bra på att tigga för sitt skötebarn. I all endräkt roade sig
medlemmarna utan stora anspråk, med samtal, religiösa spörsmål och
4
Svar, gemytliga så underhållningar sam musik och spel. Utflykter
i Stockholms vackra omgivningar voro mycket omtyckta och pastor Kies-
ler älskade långa promenader. Föreningens medlemmar tävlade med var-
andra att förströ och glädja varandra. Många ställde sina hem till
förfogande, bjöd föreningen ut till sina små landsställen osv. Enig-
het ger styrka. Så växte föreningen starkare och större. Först den
22 oktober 1882 fick föreningen sin egen lokal. Den nuvarande, som
då ansågs för höjden av elegans och trevnad invigdes av dåvarande
apostoliska vikarien, allt sedan dess har här föreningen huserat.
För att åstadkomma medel var pastor Kiesler rätt uppfinningsrik. En
god inkomst bereddes föreningen genom uppställandet av en krubba om
jularna i Josefinahemmet, som inbragte mycket över 100 kronor genom
dess förevisande mot entreé. Ofta föranstaltade man små auktioner på
godsaker eller böcker och dylikt. Även på sina resor visste pastor
Kiesler att intressera folk för föreningen och dess medlemmar och
medförde alltid något resultat i form av penniggåvor. 1883 hölls en
basar, som inbragte föreningen 563 kronor, vid 1883 års början hade
kassan redan vuxit till 2348 kronor från 276,94 år 1881.
Det är nu som föreningen börja vinna sin gestalt och få sin
prägel, sina deser och bruk och traditioner, som vi ännu i dag fast-
hålla vid. Pastor Kiesler förstår att omsätta föreningens valspråk i
verkligheten. Vår högv preses P. v. Geisel har givit oss en bild av
pastor Kiesler huru han i sitt eget liv tillämpade föreningens mot-
to, religion och dygd. Några följande exempel ur föreningens liv skall
visa oss huru han även i föreningen sökt och lyckats honom att i med-
lemmarna förkroppsliga föreningens valspråk.
Religion och dygd står först: några axplock ur de gamla med
yttersta noggranhet förda protokollen visa oss hur föreningen städ-
se haft sin ära i att uppträdea som katolsk förening, dvs. i sina med-
lemmar inplanta katolskt liv och fromhet. Föreningens stora fester
sammanfalla därför med kyrkans fester. Så hade julen inom föreningen
5
städse sin särskilda högtidliga prägel. Josefsfesten, föreningens
egen särskilda fest, har alltsedan den första Josefsfesten den 18
april 1880 haft sin högtidliga traditionella prägel med gemensam
kommunion på morgonen, högtidlig högmässa med procession av alla med-
lemmar under föreningens egen fana, allt blir till församlingens stora
uppbyggelse då den ser all dessa män öppet bekänna sin tro. På kväl-
len aftonsången och sedan den mer profana delen av festen med supén.
Föreningens fana invigdes den 19 juni 1881 och är en gåva av
Msgr Tauli, vilken då var på besök. Josefsstatyen och ljusstakarna
invigdes 1884.
Andra föreningens traditionella fester, Birgittafesten och Tret-
tondagen firades med alla med gemensam kommunion och på kvällen något li-
ter föredrag om festens betydelse. Föreningens medlemmar göra om
möjligt sin påskkommunion gemensamt på Palmsöndagen i S:t Eriks kyrka
sedan det gamla kapellet i 46-an slopats, som blivit föreningens re-
ligiösa samlingsplats. Sin religiösa ivar visade föreningen särskilt
vid apostoliska vikariens Dr. Hubers begravning 21 mars 1886, vid
pastor Bernhards jordfästning och nu senast vid Dr.Kieslers jord-
fästning. Att föreningen ej glömmer sina döda visar bevistande
av avlidna medlemmars själamässor och begravningar. Deras för avlidna
medlemmar stiftade mässa/ palmsöndagen / och nu den för pastor Kies-
ler å Josefsdagen den 19 mars av föreningen stiftade mässan. Förr
brukade man även under oktober månad gemensamt läsa rosenkransen för
de döda i det gamla kapellet här på söder. Sin tillgivenhet för den
helige Fadern har föreningen visat genom föranstaltande av påvefester
t.ex. för Leo den 8 januari 1888, påven svarade med att sända dem sin
välsignelse. 1893 hade pastor Kiesler audiens hos påve Leo XIII,
1903 sände denne sin välsignelse till föreningens medlemmar.
I processionen på Kristi Lekamens fest brukar föreningen deltaga
med sin fana. Även mariamånaden hölls alltid i helgd med sång av före-
ningsmedlemmar vid majandakten.
6
Arbetsamhet och flit, pastor Kieslers egen sparsamhet och flit
ha vi att tacka för föreningens nuvarande goda finansiella läge.
Tack vare dessa pastor Kieslers egenskaper, kunde han åstadkomma de
vackra julfesterna med sina julklappar, de rikt dukade borden och ut-
flykterna. Han offrade härvid sina egne medel för sin förening och
framför allt sin tid. Varje söndag kväll satt han här, då han i stäl-
let kunnat tillbringa den hos någon familj och goda vänner. Otroligt
många föredrag har han hållit, alla möjliga ämnen, påvedöme, spiri-
tism, likbränning, frimurare, historiska ämnen, moraliksa frågor och äkten-
skapsfrågor, resebeskrivningar från sina många resor, beskrivningar
av katolska förhållanden och seder och bruk i andra länder.
Hans arbetsamhet och flit och önskan att hjälpa sina förenings-
Medlemmar förmådde honom att arbeta på inrättandet av en sparkassa
Och en sjuk- och begravningskassa i samband med föreningen.
Den 4 september 1887 uttalade han sin önskan att en sparkassa
skulle bildas då sparsamhet är en nödvändig dygd för alla. 1888 kunde
den starta och har sedan verkat för mycket gott tom. detta år då den
upphörde ochj alla insättare återfått sina insatta betlopp. Revisions-
berättelsen av februari 1889 meddelar att sammanlagda summan av alla
insättningar utgjorde 508 kronor.
Föreningen är en sällskaplig förening. Pastor Kielser försmådde
ej glädje, et got mskämt eller en god vits däremot ej råhet eller
smuts. Föreningen tycks ha haft en egen sång ”Morkullan” av humoris-
tisk läggning. Den rena glädjen framgången ur ett rent hjärta och ef-
ter pliktuppfyllelse lugnt samvete har tagit sig uttryck i förenings-
livet på en mångfald sätt. Utflykter och roddturer i Nacka, kräft-
kalas, julfester och övriga festernas mera profanan del, supéer och
påskägg, kägelspel och biljard, invigd 1889, teateruppförande och
danser stod på programmet för medlemmarnas underhållning. Till före-
ningens glädjestunder räkns alltjämt de stunder högv. Biskopen glatt
oss med sitt besök. 1904 erfor Dr. Kiesler vid 25-års jubileet,
7
då han utnämndes till kammarherre hos Pius X och de utländska gäster-
nas närvaro och utflykten till Saltsjöbaden, sin största glädje.
Tal hållet av pastor S. Nordmark
Vid S:t Josefsföreningens 50års
Jubileum år 1929.
( notisen gjord av Teodor
Kellner, men måste
vara en missuppfattning.
Allt tyder på 1919!
AG)
Tillbaka